Kerstmis - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Jolien Schaeffers - WaarBenJij.nu Kerstmis - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Jolien Schaeffers - WaarBenJij.nu

Kerstmis

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

26 December 2016 | Ecuador, Guayaquil

Lieve allemaal,

Allereerst hoop ik dat jullie allemaal een fijne kerst hebben gehad en alvast een heel gelukkig nieuwjaar!
Alvast sorry voor dit lange bericht!

De laatste schoolweek voor de vakantie was rustig en de lessen waren ook niet meer zo serieus.
Op maandagavond hadden we weer een novena bij de oma. Het was weer zoals de andere keren dus dat verhaaltje kennen jullie onderhand wel.
Woensdag moesten we 's avonds naar de mall dus daar hadden we ook gegeten.
Donderdagavond hadden we een kerstdiner met de AFS-groep van mijn vrijwilliger dus samen met Yana (België), Margret (Duitsland) en onze gastfamilies hadden we gegeten. Margret zit nu tijdelijk in mijn oude gezin dus die waren er ook bij.
Vrijdag was het kerst op school en dat is hier een stuk leuker dan op school in Nederland.
Een school met de armere kinderen kwamen naar onze school waar we eerst een programma voor hen hadden (buiten in het warme weer) met het kerstverhaal en wat optredens. Daarna gingen we naar de klassen en iedere klas kreeg een klas met kinderen. Mijn klas had kinderen van 7 jaar en iedere leerling had een kind. Ik had geen kind omdat ik officiëel niet op de school zit. Dat was wel jammer want het was heel leuk om te zien hoe mijn klasgenoten voor de kinderen zorgden maar ik was gelukkig niet de enige want niet alle kinderen waren gekomen.
's Avonds zijn we wat nog wat gaan eten ergens met het gezin.

Zaterdag was het de 24e dus 's avonds was het kerstavond. Mijn hele gezin had nog steeds geen cadeaus gekocht (ik ook niet) dus dat hebben we 's middags gedaan. Dat viel niet mee aangezien het natuurlijk superdruk was en  de mensen hier nou niet zo snel werken.

's Avonds was het dan zo ver, kerstavond. Het voelde heel raar om met dit warme weer in de kerststemming te komen aangezien het thuis toch wel wat kouder is.
Niemand had mij verteld wanneer we zouden gaan maar ik dacht omdat we naar 3 plaatsen moesten dan zouden we niet te laat kunnen gaan. Maar dat was dus niet zo, uiteindelijk zijn we rond 22:00 de deur uit gegaan. Dit vond ik persoonlijk wel raar aangezien ik heel erg gewend ben dat we kerstavond rond 18:00 beginnen. We waren niet meer naar de kerk geweest wat ik wel apart vond aangezien mijn gezin nogal gelovig is. We hadden eerst de moeder bij haar ouders afgezet en daarna waren we naar de ouders van de vader gereden. Daar kregen we sangria, warme chocolademelk en pan de pascua (lijkt een beetje op onze kerststol). We zijn daar ongeveer een uur gebleven en toen zaten we te laat in de auto om naar de moeders kant te rijden waardoor we met 00:00 in de auto zaten. Twaalf uur 's nachts is hier echt het speciale tijdstip. Vuurwerk werd afgestoken en normaal is dat het tijdstip om de cadeautjes open te maken. Ik vond het persoonlijk ook meer op nieuwjaar lijken door het vuurwerk en om 00:00 begon iedereen elkaar ook berichtjes met een kerstwens te sturen.

Nadat we dus iets te laat aankwamen bij de andere opa en oma hadden we eerst weer een novena en daarna was het tijd voor de cadeaus. Hier koopt ieder gezin cadeaus voor elk familielid. Zelf had ik cadeus gekocht voor mijn eigen gezin waar ze allemaal wel blij mee waren. Ook ik heb een paar cadeautjes gekregen.

Na de cadeaus was het om 1 uur dan toch tijd om te eten. Het was ontzettend veel en het was ook allemaal lekker. Er was rijst, aardappelsalade, kip, een ander soort vlees, pan de pascua en nog iets typisch waarvan ik de naam vergeten ben. Als nagerecht hadden we een stukje taart met een perzik erbij.
Rond 4 uur was het dan toch tijd om afscheid te nemen en naar huis te gaan.
Ik vond het opzich wel een leuke avond/nacht maar het was gewoon heel apart dat alles zo laat begon en zo laat voorbij was. En heel apart ook dat iedereen echt al een maand naar kerstmis zat uit te kijken terwijl het maar een nacht is.

De volgende dag werd ik dus nogal laat wakker. 1e en 2e kerstdag is niet echt een ding hier, kerstmis is vooral kerstnacht. De 25e hebben de meeste mensen wel gewoon vrij maar er is geen speciaal diner meer die dag. Na de lunch maakten we ons klaar voor een processie, het was een wandeltocht van ongeveer 3 uur. De mensen liepen niet echt door dus vandaar dat het zo lang duurde.  Wij startten rond 3 uur dus toen scheen de zon nog volop. Op sommige plaatsen was de brandweer met water aan het spuiten zodat de lopers af konden koelen. Gelukkig ging de zon rond vijf uur weg dus dat was een stuk beter. Ik vond het heel indrukwekkend om te zien hoe iedereen erbij liep. Sommige mensen liepen op blote voeten, sokken, slippers of sandalen. Ook namen veel mensen hun baby's mee die ze dan de hele wandeling droegen of ze lagen in de kinderwagen. Het was ook typisch om kleine kinderen als jezus te verkleden of mensen droegen beelden van jezus met zich mee.
De processie eindigde bij de kerk. Er was een groot plein voor de kerk waar iedereen de mis volgde want die was buiten omdat er zoveel mensen waren. Aangezien mijn gastzus en ik nogal moe waren hebben we tijdens de mis op de grond geslapen.
Nadat alles afgelopen was hebben we onderweg gegeten en thuis konden we eindelijk douchen. Daarna heb ik nog met mijn gastvader en andere gastzus rondgereden omdat zij niet mee was geweest en ze wilde nog iets doen.

En wat ik nog wilde zeggen is dat ik helaas niet op jullie reacties kan reageren dus vandaar dat ik het nu even zo doe.
Voor de mensen voor wie het nog niet helemaal duidelijk was, ik ga hier naar de middelbare school dus het is niet dat ik nu aan het studeren ben. Mijn klasgenoten gaan volgend jaar pas een richting kiezen dus ik heb nu nog steeds alle basisvakken.
Met mijn Spaans gaat het steeds beter. Als ik goed oplet begrijp ik de gesprekken meestal wel maar spreken blijft nog moeilijk soms.

Liefs,
Jolien

  • 26 December 2016 - 17:45

    Petra:

    Hoi Jolien, je hoeft je niet te excuseren voor het lange verhaal. We vinden het iedere keer weer leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Een fijne weer.

    xxxx

    mama

  • 26 December 2016 - 22:14

    Theo Houwen:

    Hoi Jolien,

    Elke keer weer leuk om jouw ervaringen te lezen. Idd heel apart hoe ze daar kerstmis vieren.

    Groet Theo, Marga en Mergeline

  • 27 December 2016 - 12:22

    Gerda En Tanja:

    Heeee, schoonheid. Genoten van je Kerst avontuur! Bijzonder om dat zo mee te maken.
    Hier ook niet koud genoeg om het kerstgevoel te hebben, geen sneeuw. Wat eten betreft en gezellig samenzijn is het kerstgevoel er zeer zeker wel. Liefs Gerda en Tanja.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 15 Jan. 2016
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 21316

Voorgaande reizen:

02 September 2016 - 21 Juni 2017

Uitwisseling Ecuador

Landen bezocht: