Advent & kerstdiner - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Jolien Schaeffers - WaarBenJij.nu Advent & kerstdiner - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Jolien Schaeffers - WaarBenJij.nu

Advent & kerstdiner

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

19 December 2016 | Ecuador, Guayaquil

Hoi allemaal,

Afgelopen week ben ik gewoon weer zoals gewoonlijk naar school geweest. Op donderdag zijn we 's avonds naar een vriendin van de familie geweest om voor kleding te kijken. Zij gaat heel vaak naar de Verenigde Staten om kleding te kopen dus dat verkoopt ze dan weer hier. Ik dacht dat het iets van 1 of 2 uur zou duren maar uiteindelijk waren we daar tot kwart voor 12. We hadden nog niet gegeten dus we reden om 12 uur 's nachts nog even door de Mc drive. Na dus ontzettend laat thuis te zijn gekomen hadden we een zeer korte nacht maar de volgende dag moesten we gewoon weer naar school. De vrijdag was wel een leuke schooldag want het was casual friday oftewel we mochten in onze normale kleding naar school. Daar hebben ze wel allemaal speciale regels voor. Zo mag niemand een korte broek of een rok/jurk dragen (maakt niet uit hoe warm het is), broeken met scheuren waardoor je huid ziet dragen en make-up mag sowieso niet. We werden allemaal gecontroleerd in de klas en van een meisje werden de ouders gebeld omdat ze zich niet volgens de regels had gekleed, dat is wel wat anders dan op Raayland.

Vrijdagavond zijn we naar het huis van de oma geweest voor het advent. Hier deden we een beetje hetzelfde als de zondag ervoor. Er werd weer wat voorgelezen, ze noemden een stuk of 5 gebeden op en daarna zongen ze een paar kerstliedjes. Als eten hadden we weer chocolademelk met wat brood.

Zaterdagmiddag hadden we niks gedaan maar 's avonds ging ik met Maru mee naar een kerstdiner van vrienden. Twee jongens verhuizen namelijk in februari naar de Verenigde Staten dus dit was het laatste diner voor hen. Dat was een gezellige avond en het eten was ook wel lekker maar niet zo speciaal.

Zondag ben ik naar mijn oude familie gegaan om te lunchen want de zoon die in de Verenigde Staten studeert was thuis voor kerstmis. Het was apart om weer in het huis te zijn aangezien het toch 'thuis' was voor een maand. Het was gezellig om ze weer te spreken en iedereen weer te zien.
Die avond was het advent bij ons thuis dus het hele proces herhaalde zich weer dus we eindigde weer met chocolademelk en brood.

Deze week is de laatste schoolweek van 2016. Ze hebben hier helaas maar 1 week vakantie dus ik zal begin januari weer meteen starten.

Tot volgende week waarschijnlijk weer!

Liefs Jolien

• 20 December 2016 - 11:23

Corry:

Lieve Jolien,
    Heel veel respect voor jou zoals jij je weet aan. Te passen in een voor jouw en onze begrippen , totaal andere wereld!
    Ik vind het bijzonder leuk om je verslagen te lezen en ik kan nu ook op de kaart zien waar je exact zit!
    Je leert wel veel mensen kennen daar he en veel "familie" erbij!
    Hoe is de leerstof en wat studeer je daar nu speciaal en is t goed bij te houden voor je?
    Welke nationaliteiten studeren daar vooral?
    Wist je dat Pleunie met Alain, deze week naar Tenerife komen voor n weekje vakantie? Ik weet nog steeds niet waar ze logeren maar we zullen ze ongetwijfeld zien!!
    Peter en ik wensen je in ieder geval heel gezellige Kerstdagen en n mooi en succesvol 2017!!!
    Veel lieve groeten en houd je taai!!!
    Peter en Corry uit n warm Tenerife!

• 20 December 2016 - 18:55

Gerda:

Dag lieve Jolien!
    Wat gezellig om je verslagen te lezen en wat gaat de tijd snel! Al weer bijna Kerst en Nieuwjaar. Dat ga je dit jaar dus op een heel andere manier vieren. Fijn dat het je goed gaat en dat je zoveel nieuwe ervaringen opdoet. Hoe gaat het met je Spaans!
    Ik wens je hele mooie feestdagen. Lieve groet, Gerda

• 22 December 2016 - 00:44

Miriam Willems:

Hoi Jolien,

Inmiddels ben je al weer een aantal maanden in Ecuador.
    Wat ontzettend knap van je.... je doet het toch maar, in een vreemd land, vreemde taal, vreemde mensen..top!
    Gelukkig dat je nu in ieder geval ook naar school kunt gaan, dat was de eerste tijd wel een probleem begreep ik.
    Ik sprak laatst je ouders even in het dorp, die zeiden ook dat het nu allemaal wat beter loopt.
    Geniet nog van deze hele ervaring....

Jolien, ik wens je hele fijne kerstdagen , en unne goeie roetsj!
    Groetjes Miriam ( moeder van Lisa Willems)