Cuyabenoreis met AFS - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Jolien Schaeffers - WaarBenJij.nu Cuyabenoreis met AFS - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Jolien Schaeffers - WaarBenJij.nu

Cuyabenoreis met AFS

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

13 Mei 2017 | Ecuador, Cuyabeno

Lieve allemaal,

Op donderdag 4 mei gingen we weer met AFS op reis, deze keer naar de jungle. Met de Guayaquilgroep moesten we om 12 uur 's middags klaar staan op de busterminal. We reden met een privebus voor ons 5en naar Quito. Het was een lange rit maar opzich prima te doen. In Quito moesten we bij het AFS-kantoor wachten op de andere zuidelijke steden die met hun privebussen aan zouden komen. We hadden met z'n allen pizza gegeten en rond twaalf uur 's nachts zijn we richting Cuyabeno gereden. Ook die rit was weer heel lang (7h) en het was de bedoeling dat we zouden slapen. Dat ging weer eens niet aangezien de wegen soms ontzettend slecht waren.
Na zo'n ongeveer 15 uur bus in totaal voor iedereen kregen we in Cuyabeno een ontbijt. Met gevulde magen mochten we weer zo'n 2 uur rijden waarna we bij het reservaat uitkwamen. We stapten in kano's die ons naar de lodge zouden brengen. Onderweg stopten we vaak voor apen, vogels en andere levende wezens. Het was leuk om te zien maar aangezien het daarna aan het regenen was en het heel koud werd waren we er opzich wel klaar mee. Als verzopen katjes kwamen we de boot uit en konden we gelukkig meteen aan tafel schuiven voor de lunch. Daarna kregen we eindelijk de tijd om wat te rusten. Iedereen was namelijk nog steeds kapot van de lange reis.

Tijdens de hele reis was onze groep van 30 personen over 3 groepen verdeeld. Iedere groep ging telkens met zijn gids in een kano.
Om 5u gingen we naar een lagoon waar we ook mochten zwemmen. Toen het donker werd zijn we teruggegaan via de krokodillen. Er was er een die heel tam was en gewoon langs onze boten kwam zwemmen.

Na dat hadden we weer gegeten en gezellig gepraat. Aangezien we natuurlijk geen internet en maar bepd erkte elektriciteit in het regenwoud hebben was dit wel een aparte reis. 's Avonds was het om 10 uur donker dus we sliepen ook rond die tijd.

Na fatsoenlijk een volle nacht geslapen te hebben zaten we om 8 uur aan het ontbijt. Om 9 uur vertrokken we naar een bos om een lange wandeling te maken. Op deded boot hadden we eerst naar dolfijnen gezocht maar die hadden we helaas niet gevonden. Tijdens de wandeling hadden we veel spinnen, beestjes en planten gezien waarbij hij iedere keer wat uitlegde. Het was vrij warm dus dat was weer lekker zweten. Daarna mochten we heerlijk zwemmen en hadden we ook weer caymannen (krokodillen) gezien en bij de lodge weer lekker geluncht.
Daarna kregen we weer rusttijd maar onze groep hoefde niet echt te rusten dus onze gids nam ons mee met een vlot zodat we nog een keer konden zwemmen.

Nadat iedereen uitgerust was hadden we zowat een uur in de boot naar een luiaard gekeken. Vervolgens werd het langzaam donker dus we hebben de zonsondergang op het water gekeken. Daarna zijn we weer het bos ingegaan om een wandeling in het donker te zien. Ons groepje had wat minder geluk want wij hadden niet echt speciale dingen gezien maar andere groepen waren hele grote spinnen tegengekomen. Terug bij de lodge was het weer etenstijd en daarna zijn we weer om 10 uur gaan slapen.

Zondag ontbeten we ook weer om 8 en om 9 uur moesten we 2 uur varen. Tussendoor hadden we toch nog dolfijnen en andere dieren gezien. We gingen naar het volk toe wat daar leeft. We kwamen met 2 groepen bij een vrou2 genaamd Rita aan. Ze nam ons mee naar de yuca (cassave) plantages waar ze ons de planten uit de grond liet trekken en ze ons de wortels liet schoonmaken. Van de yuca zouden we soort pannenkoeken bakken dus ze nam ons mee in het proces. Allereerst moest de yuca geschild en gewassen worden. De 2e stap was de yuca klein krijgen dus met een soort schaaf kregen we allemaal stukken yuca. Er zat nog veel vocht bij dus met een gevlochten mat ofzoiets kreeg ze al het vocht eruit (zie foto's). Als 4e stap moest de yuca yucameel worden dus het werd door een zeef gehaald en daarna begon ze met bakken. Ze gooide een kommetje met meel op de bakplaat die op het vuur stond. Er zaten geen andere ingrediënten in het meel dus het was heel bijzonder om te zien hoe de yuca gewoon aan elkaar bleef plakken.
Samen met de yucatortillas aten we rijst en een salade als lunch. Na de maaltijd gingen we weer op de boot naar een andere indianenstam.
Ze vertelden ons heel veel over een soort natuurlijke drug die je laat hallicuneren. Daarna liet hij een ritueel zien om het lichaam weer zuiver te maken. De man zong iets en ging met bladeren over hun hoofden heen. Ook kreeg een meisje een soort brandneteltak over haar rug gewreven wat goed zou zijn voor acne. Dat jeukte en brandde heel erg voor 5 minuutjes. Verder vertelde hij ons nog heel veel over hun cultuur.

Het was weer tijd om terug naar het kamp te gaan met de boot. We kregen rust/zwemtijd en daarna mochten we weer eten. Omdat het de laatste avond was wilden de gidsen er een leuke avond van maken wat gezellig was.

Volgende morgen was het tijd om te gaan maar helaas regende het. Na het ontbijt heeft iedereen zn spullen gepakt en zijn we met onze ponchos rond 9.30 met de boot vertrokken. Dat duurde weer zon 2 uur en daarna gingen we met de bus naar een restaurant waar we om 13.00 aten. 2 busritten later kwamen we om 4 uur 's nachts op de terminal van Guayaquil aan. Daar hebben we nog 2 uur heerlijk op de vloer gezeten gewacht totdat we naar onze huizen konden.
Die dag heb ik lekker bijgeslapen en de rest van de dag met de wasmachine gespendeerd.

Al met al was ook deze reis weer heel leuk! Alle tripjes zijn zo verschillend waardoor ik onderhand al heel veel van het land heb gezien. Ik heb nu nog ongeveer 5 weken hier en dan ga ik alweer naar huis wat heel gek voelt.
Jullie horen snel weer van mij!

Liefs Joliend

• 23 Mei 2017 - 17:15

Irma:

Tjee wat weer een avonturen! Geweldig om dat allemaal mee te maken en al die dieren te zien. Ik ben gewoon jaloers.
    Geniet nog van de laatste weken!
    Groetjes, Irma