Afgelopen week en het eten - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Jolien Schaeffers - WaarBenJij.nu Afgelopen week en het eten - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Jolien Schaeffers - WaarBenJij.nu

Afgelopen week en het eten

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

22 November 2016 | Ecuador, Guayaquil

Hoihoi,

Het was gewoon weer een week die bestond uit naar school gaan maar woensdagochtend werd ik opeens verrast met het feit dat we maar tot 12 uur school hadden, dat was wel heel fijn. Donderdag was een casual day oftewel we mochten in onze normale kleren naar school als we 1$ betaalden, dat geld gebruiken ze dan voor leuke activiteiten volgensmij.
Vrijdagavond ben ik met Maru (jongste gastzus) naar vrienden van haar vriend geweest.
Zaterdag hebben we 's middags wat rondgereden door de stad wat dus lang kan duren aangezien het allemaal zo ver is.
's Avonds gingen we uit eten met de hele familie want het was de verjaardag van de oma . We gingen naar een soort wokrestaurant, het leek een beetje op Happy wok in Venlo maar dan in de Ecuadoriaanse stijl. Het was een grote zaal met allemaal lange tafels en daarnaast het buffet. Het eten was vooral Ecuadoriaans en een beetje Aziatisch, wel heel lekker. Aangezien ik nog niet alles had geproefd had van het eten hier had ik goed van de gelegenheid gebruik gemaakt.
Zondag gingen we laat in de middag naar de kerk en daarna was er nog een processie van een uur. Ik weet niet precies waarvoor het was maar het was een beetje apart. Er reed een auto voorop met de muziek en een grote foto van Jezus. Daarachter liep de kerkgroep van mijn oudere zus met fakkels en voor de rest hadden mensen bordjes of iets dergelijks vast. We stopten telkens na een bepaalde tijd en dan vertelde de priester een verhaal. Ik weet niet met hoeveel mensen we de processie hebben gelopen maar het waren er wel veel.

Maandag ben ik na school meegeweest naar het huis van een klasgenoot van Maru met een paar andere klasgenoten van haar. Ik vind het wel leuk om te zien dat ieder huis zo anders is en natuurlijk ook de levensstijl.

Het eten
De exportproducten zijn vooral cacao en bananen. Ze hebben hier iets van 4 soorten bananen. De normale banaan die je als fruit eet, een kleinere variant op die banaan en dan heb je de platano's. Je hebt de gele variant die volgensmij de bakbanaan is. De groene frituren ze of daar maken ze gerechten mee zoals bolón, een soort bol van kaas en de platano verde die je als ontbijt eet.
's Middags en 's Avonds wordt hier warm gegeten. Bij de maaltijden komt altijd rijst en zoals ik al ooit gezegd had weinig of geen groenten. Het bekendste hier is arroz con menestra wat ik ook al ooit genoemd had (de bonen met rijst). In alle kleine kraampjes in de straat verkopen ze meestal ook pakketjes met groene paprika, rode ui en tomaten, daar bereiden ze het vlees soms mee. Tortilla's is ook typisch, ze noemen het taco's maar her zijn tortilla's gevuld met bonen, een vleesmengsel en wat groenten. Hier in het kustgedeelte eten ze ook veel vis. Garnalen worden veel gegeten en andere soorten vis die ik niet echt ken. Typische gerechten zijn ceviche en encebollado. Ceviche is een soort koude vissoep en encebollado is een warme vissoep. Dat eet je met popcorn erin of met de bananenchips bijvoorbeeld. Een typisch nagerecht is flan de coco, een soort kokospudding maar het valt me op dat toetjes niet echt worden gegeten. Er zijn ook nog wat kleinere hapjes die wel populair zijn. De empanada is soort van pizzadeeg met vulling zoals kaas, kip of gehakt. Pan de yuca is ook erg typisch, de letterlijke betekenis is brood van cassave. Het heeft een aparte smaak maar ook wel lekker.
Met drinken valt het me op dat volwassenen weinig of geen alcohol drinken. Soms op feestjes heb ik wat oudere mannen wel eens bier zien drinken maar verder eigenlijk niet. Iedereen drinkt hier sap of frisdrank. Het sap wordt meestal vers gemaakt alleen voegen ze een hoop suiker toe. Als frisdrank drinken ze heel vaak coca cola maar ze hebben ook allemaal andere zoete smaken. Thee wordt niet echt gedronken (alleen ijsthee) en koffie is  meestal gewoon oploskoffie.

Ik weet niet of ik alles 100% goed zeg maar dit is hoe ik het heb ervaren tot nu toe, ieder gezin eet anders hier dus het kan soms wel verschillen qua gewoontes.

Ik hoop dat jullie 'm weer leuk vonden.
Liefs Jolien

  • 22 November 2016 - 18:51

    Frank:

    Ha Jolien,

    Ja weer leuk en interessant. Stuur je deze ook naar de deken i.v.m. de processie? Er zijn veel mensen die het volgen.

    Groetjes,

    Papa

  • 22 November 2016 - 23:22

    Wilma:

    Ha Jolien,
    Altijd leuk om jouw belevenissen te lezen. Ik neem aan dat Kerst ook gevierd wordt. Maar, kennen ze ook het Sinterklaasfeest?
    Groetjes,
    Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 15 Jan. 2016
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 21314

Voorgaande reizen:

02 September 2016 - 21 Juni 2017

Uitwisseling Ecuador

Landen bezocht: