De eerste dagen Galapagos - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Jolien Schaeffers - WaarBenJij.nu De eerste dagen Galapagos - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Jolien Schaeffers - WaarBenJij.nu

De eerste dagen Galapagos

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

30 Maart 2017 | Ecuador, Galapagos Islands

Lieve allemaal,

Na zondag lekker een dagje op het strand doorgebracht te hebben bereidde ik me voor op de komst van een paar meisjes uit Machala.  Hannah (Duitsland), Sigga (IJsland) en Emma (Zwitserland) bleven een nacht bij mij slapen omdat dat handiger was met de vlucht naar de Galapagos.

Maandag heb ik hen dus meegenomen naar de Malecon waar we heel veel hebben rondgelopen. Het is wel leuk dat ik nu 'mijn' stad aan anderen kan laten zien en dat ik er me ook thuis voel. Als avondeten hadden we bij mij thuis met nog wat andere uitwisselingsstudenten pizza gegeten.

Het was een beetje passen en meten maar uiteindelijk hadden we een slaapplaats voor iedereen. De volgende morgen moesten we vroeg op om naar het vliegveld te vertrekken. We waren vrij vroeg dus we mochten weer wachten zoals gewoonlijk. Er gingen twee vrijwilligers met ons mee die ons de hele reis zouden gaan begeleiden.

We vertrokken om 11 uur 's ochtends en we kwamen om 12 uur aan maar de vlucht is 2 uur  ivm tijdsverschil.
We landden op het eerste ecologische vliegveld van de wereld op het eiland Baltra. Daar moesten we door een paar controles omdat Galapagos beschermd moet blijven. Ook moest de entree worden betaald, normaal 100$ maar voor ons als uitwisselingsstudenten 25$. Aangezien we met een groep van 23 waren kon alles uiteraard niet vlekkeloos verlopen.
Dus met wat vertraging konden we verder met het programma. We gingen eerst van Baltra naar Isla Santa Cruz. Het uitzicht op de boot was geweldig. Overal om je heen zijn eilanden en je vaart in ontzettend helder blauw water. Helaas konden we onze geplande activiteiten niet meer ondernemen wat iedereen heel jammer vond. Het plan was om naar de Tortuga bay te gaan (het mooiste strand van de Galapagos) en daarna naar het Charles Darwin station (de man van de evolutietheorie). Gelukkig kwamen onze touroperators dat we zaterdag nog naar het station zouden kunnen gaan.

Die dag hebben we dus alleen gegeten en daarna hebben de gidsen ons wat over de diersoorten en de regels van de eilanden verteld. Op de Galapagos leven allemaal soorten verschillende dieren dan in de rest van de wereld. Het gebied is dus heel goed beschermd omdat ze niet willen dat het beschadigt raakt.

De volgende dag moesten we ontzettend vroeg op omdat we naar Isla Isabela zouden gaan. Isla Isabela is het mooiste en het grootste eiland van de Galapagoseilanden. Het ligt vrij ver en vandaar dat alle prijzen 2x zo duur zijn als in Santa Cruz waar het al heel prijzig is. Na het ontbijt moesten we op de boot. Isabela ligt 2 uur van Santa Cruz vandaan dus dat was een misselijkmakende tocht. Eenmaal aangekomen gingen we naar ons hostel met een bus. Daarna werden we naar een gebied gebracht waarin we eerst flamingos in een hele mooie lagoon konden zien. Vanuit daar liepen we verder en kwamen we uit bij een soort schildpaddenpark. De schildpadden die daarin leven zijn megaschildpadden die alleen in de Galapagos voorkomen. Ze waren op leeftijden gesorteerd en in verschillende delen geplaatst. Daar liepen we de hele weg naar het hostel terug om daarna eindelijk te kunnen lunchen. Het is harstikke heet op de Galapagos en vooral omdat we zoveel lopen en bekijken is het echt uitputtend. Na de lunch kregen we even de tijd om te rusten en daarna stond er een nieuwe tocht op de planning. We gingen weer een hele weg wandelen die ons uiteindelijk na ongeveer 1,5 uur omhoog bracht waarbij je over het eiland kon uitkijken. Aan de ene kant zag je planten, de andere kant witte stranden en de blauwe zee en weer aan een andere kant zag je allemaal bergen. Het is echt geweldig om te zien hoe mooi en puur alles hier is.

Na de top geraakt te hebben was het weer tijd om de hele weg terug te lopen. Harstikke moe en bezweet mochten we op het einde gelukkig het strand op en de zee in wat heel fijn en verfrissend was.

's Avonds hadden we gedineerd en daarna zijn we het strand op gegaan waarop ik de mooiste sterrenhemel ooit heb gezien. Overal waar je keek waren sterren, de hele lucht vol.
Nu liggen we in bed aangezien we morgen weer heel vroeg op moeten om een vulkaan te beklimmen.

Het is zo ontzettend bijzonder om dit mee te mogen maken. Alles is zo mooi en schoon echt wonderbaarlijk. Op de stranden is geen afval te zien, de dieren zijn beschermd. Iedere keer dat je een nieuw eiland opgaat worden je tassen opnieuw gecontroleerd omdat ze heel bang zijn dat er iets door mensen wordt gecreëerd en niet door de natuur.

Ik sluit het hierbij af en ik hoop dat jullie het interessant vonden. Ik zet de foto's op Facebook omdat dat hier veel moeite kost en ik niet zoveel fotoruimte heb.
De resterende dagen volgen!

Groetjes vanuit de Galapagos!
Liefs Jolien

• 30 Maart 2017 - 10:25

Jacqueline Roos:

Wat een bijzondere tocht. Geniet straks samen met jullie mam.