Kerstvakantie en nieuwjaar - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Jolien Schaeffers - WaarBenJij.nu Kerstvakantie en nieuwjaar - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Jolien Schaeffers - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie en nieuwjaar

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

02 Januari 2017 | Ecuador, Guayaquil

Lieve allemaal,



Allereerst hoop ik dat iedereen een hele fijne en gezellige jaarwisseling heeft gehad en natuurlijk de beste wensen voor 2017!

Afgelopen week had ik de kerstvakantie. Op maandag 2e kerstdag hadden we niks meer voor kerst gedaan. We waren met het hele gezin naar de bioscoop gegaan voor de nieuwe Star Warsfilm want mijn gastvader en gastzus zijn grote fans. Ikzelf begreep alleen niet zoveel van de film. Ik had nog nooit een Star Warsfilm gezien en deze was nagesynchroniseerd in het Spaans dus dat was niet heel makkelijk om te volgen.

Dinsdag had ik niet echt iets gedaan dus dat was een nogal luie dag. Woensdag hadden we in de middag het huis klaargemaakt voor de avond want de vriendinnen van Maru zouden die avond komen. Het was een hele gezellige avond met de Reggaeton (muzieksoort) en het zwembad. Bijna iedereen was blijven slapen dus de volgende dag hadden we met z'n allen ontbeten en geluncht.
Eigenlijk zouden de vrienden van mijn andere gastzus die donderdag komen maar dat was niet meer doorgegaan. Ik ging met haar en een vriendin naar de bioscoop voor de film Passengers die ik heel leuk vond.

Op vrijdag ben ik met Maru naar vrienden van haar vriend gegaan. Een vriend van hen was vorig jaar naar de Verenigde Staten verhuisd en die kwam als verrassing terug naar Guayaquil in de vakantie. Niemand wist dus wat er ging gebeuren behalve ik, mijn gastzus en een paar andere mensen. Nadat ze een uur hadden liggen raden wat het kon zijn gingen we eerst pizza eten waardoor iedereen chagrijnig en teleurgesteld was. Maar even later kwam de vriend binnen en was iedereen heel blij om hem weer te zien.

Zaterdag was oudjaarsdag. We gingen 's middags eerst ergens lunchen en daarna zijn we naar de poppen gaan kijken die ze hier om 00:00 verbranden. Ieder jaar is er een straat vol met alle poppen, vuurwerk, eetkraampjes en allemaal andere spullen. De poppen verschillen allemaal van grootte en prijs, met de hele grote kun je tegen betaling zelfs op de foto. De poppen zijn meestal gebaseerd op filmfiguren uit het afgelopen jaar. Dit jaar waren de meeste poppen toch wel van het voetbalteam hier omdat ze kampioen waren geworden. Eigenlijk is de tradirie van het verbranden van poppen ontstaan met het idee dat je iets wat je haat kan verbranden en je dat dus achter je laat in het oude jaar. Nu verbranden de meeste mensen nu gewoon figuren die ze leuk vinden maar dit jaar waren er bijvoorbeeld ook mensen die de president (een door de meeste mensen niet geliefde man in Ecuador) verbranden maar ik heb geen poppen van hem gezien.

's Avonds gingen we net zoals Kerstmis eerst naar het huis van de ouders van mijn gastvader en daarna vierden we de rest van de avond bij de andere opa en oma. Het omkleden en klaarmaken ging wel anders. Onze plannen liepen nogal in de soep omdat opeens de stroom voor anderhalf uur was uitgevallen. Daar zit je dan op een snikhete dag zonder airco of licht. Nadat de stroom het weer deed had iedereen nog maar een keer gedoucht. Het aankleden voor nieuwjaar was wel apart. In mijn familie mogen ze namelijk niks zwarts dragen want dat zou ongeluk brengen in het nieuwe jaar. Ik kreeg een gele onderbroek van mijn gastmoeder die ze voor me gekocht had want ook mijn ondergoed mocht niet zwart zijn. Het was zo'n veel te grote sloggionderbroek met een zakje voorin waarin je geld moest stoppen zodat je in het nieuwe jaar geld zou krijgen ofzoiets. Een beetje spiritueel allemaal naar mijn idee maar ik vond het wel grappig om aan mee te doen.

Eenmaal onderweg waren we dus eerst naar de vaders kant gereden. Daar zagen we alle familieleden weer en aten we een hele kleine maaltijd. Rond 23:00 gingen we naar de andere kant van de familie om daar nieuwjaar mee te vieren. We brachten onze poppen naar binnen en wachtten met z'n allen tot het tijd was om naar buiten te gaan.
Rond kwart voor twaalf gingen we naar buiten. We verzamelden ons aan het eind van de straat waar alle straatbewoners bij elkaar kwamen. Aan de overkant hadden ze alle poppen neergezet die ze om 00:00 dus in brand staken. Ze brandden heel snel dus dat duurde opzich niet zo lang totdat het afgelopen was. Natuurlijk hadden ze ook overal vuurwerk wat heel leuk om te zien was.

Rond kwart over twaalf zijn we terug naar het huis gegaan. We dronken champagne en om 1 uur was het eindelijk tijd om te eten. De maaltijd vond ik een beetje hetzelfde als met kerst maar dan iets minder gerechten.
Na het eten deden we niet meer echt iets speciaals. Sommige mensen waren moe dus die vielen in de bank op slaap en de anderen luisterden samen naar muziek.
Rond 4 uur hadden we afscheid genomen en waren we naar huis gegaan.

Op 1 januari hebben we 's ochtends en 's middags niets gedaan en lekker uitgerust, "s avonds gingen we weer naar familie. De tafel stond gedekt dus we konden meteen eten. Nadat iedereen was gekomen en had gegeten waren we naar buiten gegaan. We staken nog wat vuurwerk af (dat mag hier het hele jaar door) en deden ook nog een poging tot wensbalon maar dat mislukte helaas. Nadat al het vuurwerk op was namen we afscheid en stapten we in de auto. Na even gereden te hebben stonden we opeens stil met de auto. Ik heb totaal geen verstand van auto's maar het was iets met dat er geen water meer in de auto zat. Na 20 minuten ongeveer kwam de familie aanrijden en hielp ons met de auto dus uiteindelijk zijn we toch nog allemaal thuis gekomen gelukkig.

Dit was het dan weer. Vandaag heb ik mijn laatste dag vrij dus morgen moeten we weer naar school.

Liefs Jolien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 15 Jan. 2016
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 21301

Voorgaande reizen:

02 September 2016 - 21 Juni 2017

Uitwisseling Ecuador

Landen bezocht: